Közeleg a március 16-ai hipa-előleg fizetési határidő!

Hipa-előleg - Gondolja át, érdemes-e adóelőleg mérséklést kérni!

Vizer József

Adómenedzser, adószakértő Bemutatkozás ▼
A szerző további bejegyzései »

Kisokos

A bejegyzésben az alábbi szakkifejezések szerepelnek. Kattintson a kifejezésre és elmagyarázzuk mit jelent:

A naptári évvel megegyező üzleti évű helyi iparűzési adó (hipa) fizetésre kötelezettek esetében március 16-án kell megfizetni a 2016. első félévi hipa-előleget. Megjegyzendő ugyan, hogy az önkormányzatoknak joguk van ettől eltérő fizetési határidőt is megállapítani, azonban ezzel igen ritkán élnek. Jó tudni, hogy nem kell hipa-előleget bevallaniuk, illetve fizetniük az előtársaságoknak, valamint az első adóelőleg fizetési időszakukra (júliustól következő év júniusáig terjedő időszakra) az adóköteles tevékenységüket jogelőd nélkül kezdő vállalkozóknak.

A március 16-án esedékes hipa-előleg összege főszabály szerint az adóévet megelőző második adóév adójának, amennyiben a megelőző második adóév 12 hónapnál rövidebb, akkor a megelőző második adóév adójából a naptári napok alapján 12 hónapos időszakra számított összeg fele. Vagyis 2016. március 16-án a naptári évvel megegyező üzleti éves adózók főszabály szerint a 2014-es adóévről 2015. június 1-jei határidővel benyújtott bevallásban feltüntetett hipa összegének, vagy abból éves szintre számított hipa összegének felét fizetik.

Az adóköteles tevékenységüket az önkormányzat illetékességi területén az adóév közben kezdő, valamint az átalakulással, egyesüléssel, szétválással létrejött vállalkozó esetén, továbbá ha az önkormányzat az adót első alkalommal vagy év közben vezeti be, – a fentiektől eltérően – az adóévre várható hipa figyelembevételével kell az előlegfizetési időszakra (a kötelezettség kezdő napjától az azt követő adóév első félévének utolsó napjáig terjedő időtartamra) időarányosan megállapítani a hipa-előleget.

Mindezek alapján jól látható, hogy a március 16-án esedékes hipa-előleg alapvetően a 2 évvel korábbi üzleti tevékenység és előírások alapján fizetendő, egyáltalán nem biztos, hogy a tárgyév bevételi tervei, valamint a tárgyévben esetlegesen érvényesíthető kedvező hipa előírások indokolttá teszik annak évközi megfizetését (hiszen az éves bevallás benyújtását követően a hipa összegét meghaladóan megfizetett hipa-előleg visszajár). Igaz, hogy csak szűk körben, de 2016-tól történt néhány ilyen kedvező hipa szabályváltozás:

  • A helyi iparűzési adókötelezettséget 2016-ban útdíj címen már nem csak a belföldi, hanem a külföldi autópályák, autóutak, és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díj 7,5 százalékával is lehet csökkenteni.
  • Az önkormányzatok az idei évtől jogosulttá váltak arra, hogy valamennyi vállalkozóra egységesen lehetővé tegyék a hipá-nak az alapkutatás, alkalmazott kutatás vagy kísérleti fejlesztés adóévben elszámolt közvetlen költsége 10%-ának megfelelő összeggel való csökkentését.
  • Az önkormányzatok 2016-tól adómentességet, kedvezményt biztosíthatnak azon háziorvosi, védőnői tevékenységet folytató vállalkozók számára, amelyek nettó árbevételük legalább 80%-át háziorvosi, házi gyermekorvosi vagy fogorvosi alapellátási tevékenységéből szerzik, és adóalapjuk nem haladja meg a 20 millió forintot.

Fontos, hogy amennyiben a 2016. évi üzleti tervek alapján várható hipa összegéhez viszonyítva indokolatlanul magas a március 16-án esedékes hipa-előleg összege, nem elegendő csupán kevesebb hipa-előleget fizetni, ugyanis ez késedelmi pótlék kiszabásával és esetleg végrehajtási eljárás megindításával is járhat. Ilyen esetekre nyújt megoldást azon előírás, mely szerint az adózó az adóelőleg módosítását kérheti az NAV-tól, ha előlegét az előző időszak (év, negyedév, félév) adatai alapján fizeti, és számításai szerint adója nem éri el az előző időszak adatai alapján fizetendő adóelőleg összegét.

E kérelemmel szemben nincs kötelező tartalmi előírás, abban bármilyen formában előadhatóak az üzleti évi várakozások és a becsült adófizetési kötelezettség, azonban kiemelten oda kell figyelni arra, hogy a kérelem az adóelőleg esedékességéig benyújtásra (de legalábbis postára adásra) kerüljön. A kérelem összeállításába és mérséklés összegének meghatározásába javasolt megfelelő szakértelemmel és gyakorlati tapasztalattal bíró személyt is bevonni, ugyanis amennyiben a mérsékelt adóelőleg végül nem éri el a tényleges adókötelezettség összegét, abban az esetben a NAV az adóelőleg mérséklés összegének 20%-ig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki az adózóval szemben.

Ossza meg ismerőseivel:

Amennyiben tetszett Önnek bejegyzésünk, kövessen minket a Facebookon is!

Hozzászólás a bejegyzéshez

Bejegyzésre érkező hozzászólások moderálására az RSM Hungary Zrt. a jogot fenntartja. A hozzászólás a beérkezéstől számított maximum 24 órán belül megjelenik. A hozzászólások, nem feltétlenül tükrözik az RSM Hungary Zrt. véleményét, azok tartalmáért a társaság nem tehető felelőssé. Az RSM Hungary Zrt. a 90 napnál régebbi posztok esetében a hozzászólásokat nem teszi lehetővé.

Jogi közlemény: Jelen bejegyzés első megjelenésének időpontját a bejegyzés tetején találja meg, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem aktuális. Az RSM Hungary minden megtesz a tanácsok pontosságáért és hasznosságáért, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.

Az oldalon és a bejegyzésekben közzétett információk, elemzések és következtetések tájékoztató jellegűek és nincsenek tekintettel az olvasók egyéni igényeire és adójogi helyzetére. A közölt adatok teljességéért, pontosságáért valamint aktualitásáért az RSM Hungary Zrt. nem vállal felelősséget. A közzétett információk nem minősülnek továbbá tanácsadásnak (úgymint adó-, jogi- vagy egyéb tanácsadásnak), és ezáltal nem helyettesítik a társaságunk szakértőivel folytatott személyes megbeszélést. A jelen honlapon feltüntetett linkeken keresztül elérhető weboldalakon található információk alapján hozott illetve az azokra alapozott üzleti döntésekből eredő károkért az RSM Hungary Zrt. nem vállal felelősséget.